Ga naar de inhoud
Bron Een kerk gaat uit Zeeland Gazendam, A.J. / Fotobureau Gazendam, Nationaal Archief / Fotocollectie Elsevier Binnenland

Heren en kerken

Macht en geloof

Politiek en religie drukten hun stempel op Zeeland. De gebouwen die geestelijkheid, adel en regenten oprichtten, bepalen het beeld van de steden en het platteland. Ze hebben het Zeeuwse land en de bevolking gevormd.

Kerstening

Zeeland was na de Romeinse tijd een tijdlang bijna onbewoond. Eind zevende eeuw kwamen er weer mensen wonen in het schorrengebied op kreekruggen en terpen. Bisschop Eligius van Noyon en Doornik verspreidde hier als eerste het christendom, maar zijn invloed was alleen blijvend in de omgeving van Aardenburg. Ten noorden van de Westerschelde waren Engelse zendelingen actief. Willibrord was hier de eerste en over hem deden meerdere wonderverhalen de ronde. Westkapelle werd het centrum van de Willibrordverering. In het naastgelegen Zoutelande vind je de Willibrordusput die verwijst naar een wonder dat hij zou hebben verricht.

Dorpen en kloosters

In de middeleeuwen ontstonden dorpen rond kerken die door plaatselijke grootgrondbezitters werden opgericht. In plaatsnamen als ’s-Heer Arendskerke en Meliskerke herken je de naam van die heer nog. In de twaalfde eeuw, toen de bevolking groeide en de kerk de teugels aanhaalde, werden nieuwe parochies gesticht. Vaak waren dit ringdorpen met de kerk in het midden en het kerkhof en een ring met huizen daaromheen. Karakteristieke ringdorpen zijn Burgh, Nisse en Biggekerke. Bij Dreischor en Noordgouwe zie je nog de gracht rond het kerkhof. In de twaalfde eeuw verrezen ook de eerste kloosters, zoals de abdij in Middelburg, en werden religieuze leefgemeenschappen gesticht.

Bestuur van edelen

De ambachtsheren groeiden in de dertiende eeuw uit tot een macht van betekenis. Ze toonden hun status onder andere met kastelen. De voornaamste adellijke familie in Zeeland in de late middeleeuwen was het geslacht Van Borssele. Tholen en Goes hebben een speciale band met de echtgenote van Frank van Borssele, Jacoba van Beieren. Zij kreeg de beide steden toebedeeld om in haar bestaan te kunnen voorzien en verbleef tijdens haar huwelijk met de Zeeuwse edelman een tijdlang op het kasteel in Sint-Maartensdijk. In Goes gaat nog altijd het verhaal rond dat ze bij Slot Oostende een geheime gang heeft laten aanleggen. Bewijs voor die gang is nooit gevonden. Wel kun je in het opnieuw opgebouwde Slot Oostende dat inmiddels een restaurant is, genieten van menu’s met meerdere ‘gangen’.

In de late middeleeuwen focuste men zich in politiek en cultureel opzicht op Brussel, Mechelen en Antwerpen. Dat zie je nog terug in veel bouwwerken uit die tijd. De stadhuizen van Middelburg en Veere, kerken van Hulst, Tholen, Goes en Veere en de Sint Lievensmonstertoren van Zierikzee zijn in de stijl van de Brabantse gotiek opgetrokken.

Rol van het bestuur

Het kerkelijk en het wereldlijk bestuur zorgden ervoor dat alles reilde en zeilde in Zeeland. Ze waren verantwoordelijk voor allerlei zaken die het openbare leven reguleerden zoals onderwijs, zorg voor armen, ouderen en zieken, brandbestrijding, rechtspraak, maar ook de tijdsaanduiding op de torens (het stadhuis van Tholen heeft het oudste luidklokje van Nederland). Wil je iets meekrijgen van de geschiedenis van het onderwijs in Zeeland, bezoek dan het Schoolmuseum in Terneuzen of de Burghse Schoole in Burgh. Over bestuur en rechtspraak kom je meer te weten in bijvoorbeeld Museum Veere dat (deels) in het voormalige stadhuis van het stadje is gevestigd.

Zwart-wit foto van de binnenplaats van de Abdij in Middelburg
Muntplein Kloostergangen Abdij Middelburg Zeeuws Archief, Historisch-Topografische Atlas Middelburg (HTAM), nr B-404
  • Plattegrond van het zuidelijk deel van de Abdijgebouwen te Middelburg, met een situatieplan van de Abdij 1106-1492
    Plattegrond van het zuidelijk deel van de Abdijgebouwen te Middelburg, met een situatieplan van de Abdij 1106-1492 Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, deel II, nr 492

    Het eerste klooster in Zeeland

    In de elfde eeuw kwam binnen de katholieke kerk de zogeheten gregoriaanse hervormingsbeweging op gang. Aanhangers daarvan vonden dat geestelijken zo eenvoudig mogelijk moesten leven. Ze moesten vasten, handenarbeid verrichten en zo weinig mogelijk praten. In 1123 stichtte een voorman van deze beweging een klooster op Walcheren. Dat ging binnen enkele jaren over naar de orde van de norbertijnen. Het gebouw bevond zich binnen de oude ringwalburg van Middelburg. De Middelburgse abdij was toen het enige klooster in Zeeland en een van de drie in het graafschap Holland en Zeeland. In de loop van de dertiende eeuw stichtten religieuze orden elders in Zeeland nieuwe kloosters. De middeleeuwse abdij is nu nog herkenbaar aan de zuidzijde van het Abdijplein: in de kerken, de abdijtoren (Lange Jan), de Kloostergang en het gedeelte links naast de doorgang naar de Kloostergang (Witte Toren), waar de abtswoning was. De Middelburgse abdij groeide in enkele eeuwen uit tot het centrum van de macht in Zeeland.
    Lees meer
  • Een tekening waarop ongeveer 15 mensen luisteren naar een man die een preek geeft in een omgeving die doet denken aan de duinen.
    Hagenpreek in duingebied Zeeuws Archief, HTA Vlissingen, nr 464

    Eerste hagenpreek in Nederland

    Protestantse ‘ketters’ in de Nederlanden werden halverwege de zestiende eeuw onder de Spaanse koning hard aangepakt. Maar de hervormden schrokken daarvoor niet terug en traden zelfbewust in de openbaarheid. Ze hielden geheime kerkdiensten in de open lucht. De eerste hagenpreek in Nederland vond op 30 juni 1566 plaats in de duinen bij Dishoek.
    Lees meer
  • Portret van Willem van Oranje
    Plaat Willem van Oranje 1533-1933 Museum De Meestoof, objectnr. THO2458

    Willem van Oranje trouwt in de Campveerse Toren

    Vader des Vaderlands Willem van Oranje had een nauwe band met Zeeland. Hij verbleef er regelmatig. Na de dood van zijn eerste vrouw wilde Willem van Oranje opnieuw trouwen. Hij had heel wat schulden en zo kwam hij uit bij Charlotte de Bourbon die tot de hoge Franse adel behoorde. Charlotte zelf had enige reputatieschade opgelopen. Zij kreeg door het huwelijk de kans op een eervol bestaan. Het huwelijksfeest van Willem van Oranje en Charlotte de Bourbon vond op 21 juni 1575 plaats in de Campveerse Toren in Veere. Dit is een van de oudste herbergen van het land – gevestigd in een toren die ooit onderdeel uitmaakte van de vestingwerken van de stad. Je kunt hier nog steeds overnachten en uit eten gaan.
    Bekijk object
  • Portretgravure van Jacob Cats, een man met een baard en snor, gekleed in een mantel met een brede kraag. Hij is vanaf de zijkant geportretteerd, maar met zijn nek gedraaid waardoor hij de kijker aankijkt. Hij houdt één hand half geopend. Onder de afbeelding staat informatie over zijn titels en functies en een van zijn gedichten: "Dat ick was, en is niet meer, Dat ick ben, is wonder teer. Dat ick naemaels wesen sal, Lieve God! Dat weet ghy al." De gravure is gedetailleerd en toont een klassieke stijl
    Kopergravure Jacob Cats / Dubordieu, P. en Natalis, M. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, deel IV, nr 515

    Geboorte Jacob Cats

    De staatsman en dichter Jacob Cats (1577-1660) was een geboren Zeeuw. Zowel zijn politieke als literaire loopbaan begonnen in Zeeland. Jacob Cats is nu vooral bekend vanwege zijn gedichten en spreuken, maar in zijn eigen tijd (de zestiende en zeventiende eeuw) zal hij ook aardig wat roem hebben vergaard in zijn rol als raadpensionaris van Holland (te vergelijken met een minister-president van nu). Jacob Cats klom op tot die functie ondanks dat hij in een relatief eenvoudige regentenfamilie in Brouwershaven werd geboren. Zijn vermoedelijk ouderlijk huis staat hier aan de Noorddijkstraat. Het is te herkennen aan een plaquette. Als tiener vertrok Cats al uit Zeeland om letteren en rechten te studeren. Zijn eerste baan kreeg hij in Den Haag waar hij werkte als advocaat.
    Lees meer
  • Gravure van Het Slot Oostende te Goes uit 1743. Het kasteel heeft een prominente toren met een spits en een groot, versterkt gebouw met ramen en kantelen. Op de voorgrond staan twee figuren in historische kledij. Links zijn enkele bomen en kleinere gebouwen zichtbaar. De lucht is zachtjes gearceerd om wolken weer te geven.
    Kopergravure van het Slot Oostende te Goes, 1743 Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, deel II, nr 1445

    Slot Oostende komt opnieuw tevoorschijn

    Slot Oostende is het oudste gebouw van Goes en er doen spannende verhalen de ronde over dit kasteel. Hier zou Jacoba van Beieren hebben gewoond en men zegt dat er zelfs een geheime gang voor haar zou zijn. Na lang schuil te zijn gegaan achter een bioscoop en restaurant werd de historische plek vanaf 2011 blootgelegd. Slot Oostende is begonnen aan een nieuw bestaan als stadsbrouwerij, winkel en horecagelegenheid.
    Lees meer
  • 1123
    Het eerste klooster in Zeeland
  • 1566
    Eerste hagenpreek in Nederland
  • 1575
    Willem van Oranje trouwt in de Campveerse Toren
  • 1577
    Geboorte Jacob Cats
  • 2011
    Slot Oostende komt opnieuw tevoorschijn
Protestantse kerken

Nieuwe ideeën over religie wonnen in Zeeland vroeg terrein. Werk van Luther werd hier al snel verspreid. Kasteel Zandenburg bij Veere was een trefpunt van humanisten. De eerste hagenpreek vond plaats in de duinen bij Dishoek, in 1566. In dat jaar trok vanuit Middelburg ook de Beeldenstorm over Zeeland.

Na de Tachtigjarige Oorlog gingen de middeleeuwse kerkgebouwen over naar de gereformeerde kerk. Die had in de Republiek een bevoorrechte positie. Predikanten benadrukten de vrome levenswandel van gelovigen. Daardoor aangespoord schreef Jacob Cats zijn moralistische dichtwerken. Er ontstond een protestantse kerkcultuur waarin orgels een belangrijke rol speelden. Overigens werden andere religies in deze eeuwen gedoogd, zolang de gelovigen daarmee niet in de openbaarheid traden. Lutheranen mochten zelfs eigen kerken bouwen. Katholieken beleden hun geloof dan weer in schuilkerken.

Soeverein gewest

De Staten van Zeeland bestuurden eeuwenlang de provincie. Ze zetelden in de Middelburgse Abdij. De zes grootste steden hadden het hier voor het zeggen. In de besturen van deze steden maakten rijke families de dienst uit. Zij verwierven in veel gevallen door aankoop van ambachtsheerlijkheden ook de macht op het platteland. Het Provinciebestuur is nog altijd gevestigd in de Abdij. In de zomermaanden zijn er rondleidingen in het Abdijcomplex en je kunt altijd een kijkje in de Abdij nemen tijdens een bezoek aan het Zeeuws Museum dat er gevestigd is.

Met het Huis van Oranje hebben sommige steden tot op de dag van vandaag een speciale band. Zo zijn de Oranjes markies of markiezin van Veere en Vlissingen en heer of vrouwe van Sint-Maartensdijk en Scherpenisse. In de Oranjekamer in Sint-Maartensdijk kom je alles te weten over de geschiedenis van deze smalstad en hoe deze met die van de Oranjes is verbonden.

Oostkerk, 1890
Oostkerk, 1890 Helder, E/ZB Beeldbank Zeeland/68640